Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Viszlát GP3

2019.01.01

 

A GP3, teljes nevén GP3 Series egy 2010-ben indult együléses autóverseny-sorozat, melyet a GP2 (azóta már Fia Formula 2-re keresztelt versenysorozat) előszobájának szántak. A motorszállító a Renault, míg a gumiszállító a Pirelli volt. Kezdetben szó volt róla, hogy amint létrejön a sorozat, egyesül az International Formula Masters (IFM) nevű sorozattal, azonban a GP3-as autók egy teljesen új Dallara vázra épültek Renault motorokkal meghajtva. 

A GP3 autói szabványosítottak, minden csapat ugyanolyat használt. Nem megengedett az egyéni fejlesztés, minden pótalkatrészt közvetlenül a GP3 sorozattól kellett beszerezni. A strukturális alkatrészek javítását csak a Dallara cég végezhette.

Kasztni:
A kasztnik gyártója - a GP2 versenyautóihoz hasonlóan - a Dallara
Motor:
AER által fejlesztett 6 hengeres, 3.4 literes szívómotor amely 400 lóerő teljesítményre képes 8000-es fordulatszámon
Elektronikus gázkar
Sebességváltó:
Hatsebességes szekvenciális hosszanti Hewland sebességváltó
Gumi:
A sorozat a Pirelli Pzero abroncsait használja. Háromféle gumikeveréket használhatnak (lágy, közepes, kemény).
Minden pilóta négy szettnyi száraz időjáráshoz való és két szettnyi vizes időjáráshoz való abroncsot használhat minden rendezvényen.
Egyéb alkatrészek:
A GP2-ben alkalmazott Brembofékeket használják.
Teljesítmény:
285 km/h legnagyobb sebesség
Akár +/- 2.6G oldalirányú gyorsulás
Legnagyobb fékezési lassulás -1.9G
Gyorsulás 0-100km/h-ra: 3.0 másodperc
Gyorsulás 0-200km/h-ra: 7.7 másodperc
Egy versenyhétvége tartalmazott egy 30 perces edzést pénteken, és egy 30 perces időmérő edzést szombaton, majd két versenyt. Az időmérő edzés eredménye határozta meg a szombati első verseny rajtrácsát.

A második versenyt vasárnap tartották. A rajtrács úgy áll fel, hogy az első verseny legjobb nyolc helyezettje fordított sorrendben indult, tehát a 8. helyezett versenyzőé lett a vasárnapi pole pozíció, a győztes pedig a nyolcadik helyről indult.

20621818_1793200187373920_5822318489989580039_n.jpg

A 2010-es GP3-szezon volt a sorozat első idénye. A versenyek a GP2 betétfutamai voltak. A versenynaptár majdnem ugyanaz volt, mint a GP2-é, az egyetlen különbség, hogy kimaradt belőle a monacói pálya. A sorozatot tíz csapat alkotja, mindegyik három autót indíthatott.Új sorozat lévén a csapatok a teszteken ábécésorrendben kapták a rajtszámokat. Így az Addaxé volt az 1-es, 2-es és 3-as rajtszámú autó. Az utolsó teszt szolgált arra, hogy kiosszák a rajtszámokat. Mivel ezen Alexander Rossi győzött, így az 1-től 3-ig terjedő rajtszámokat az ART Grand Prix kapta. A szezon első évében mára már olyan nevek vettek részt mint a már Indycarban versenyző és azóta megjárt F1-et is Alexander Rossi, vagy a volt formula 1-es pilóta Esteban Gutiérrez, Jean-Eric Vergne, vagy a szintén indycarban ki kötött Josef Newgarden, vagy a nyáron hatalmasat bukó Robert Wickens. De említhetnénk még a Formula E-ben versenyző Antonió Felix Da Costat is. A versenynaptár az F1-el megegyező volt, de csak az európia futamokra kisérte el a sorozat a száguldó cirkuszt, illetve a GP3 kihagyta Monacót. Az első bajnokságot végül Esteban Gutiérrez nyerte meg Wickens illetve Nico Müller előtt. 

20638885_1793198244040781_8511057047008759610_n.jpg

A 2011-es GP3-szezon volt a sorozat második kiírása. A versenyek a GP2 betétfutamai voltak, az előző évhez hasonlóan. A szezon május 7-én kezdődött az Isztambulban, és szeptember 11-én Monzában fejeződött be. A győztes a finn Valteri Bottas lett, megelőzve James Caladót és Nigel Melkert. Egy magyar induló volt Kiss Pál Tamás személyében, aki Spanyolországban futamot is tudott nyerni. A 2012-es GP3-szezon volt a sorozat harmadik idénye. A szezon május 12-én kezdődött a Barcelonában, és szeptember 9-én fejeződött be Monzában. A bajnok az új-zélandi Mitch Evans lett, aki két ponttal előzte meg az újonc német Daniel Abtot. Ettől az évtől a Formula–1-ben alkalmazott pontrendszer került bevezetésre a főversenyen, az első tíz helyezett kapott pontot, és 25 pont járt a győzelemért. A sprintversenyen is megváltozott a pontozás, az első nyolc helyezett kapott pontot, a győztesnek 15 pont járt. A pole-pozícióért 4 pont, a versenyeken futott leggyorsabb körért pedig 2 pont járt. Ez volt az első olyan szezon a széria történetében, amikor női pilóta is tagja volt a mezőnynek, rögtön hárman is: a szerződések bejelentésének sorrendje alapján az olasz Vicky Piria volt az első, a spanyol Carmen Jordá a második, a harmadik pedig a brit Alice Powell.

20525994_1793198584040747_6264894479149613137_n.jpg

A 2013-as GP3-szezon a sorozat történetének negyedik bajnoksága volt. A széria első alkalommal látogatott Európánkívüli versenyhelyszínre azáltal, hogy a szezonzárót Abu Dhabiban tartották. A bajnokságot a szezonzáró előtt a 2014-es világbajnokságra a Scuderia Toro Rosso által a Formula–1-be igazolt orosz Danyiil Kvijat nyerte, miután a Yas Marina Circuit pályán megrendezett első futamon nemcsak hogy ledolgozta a Regaliával szembeni hét pontos hátrányt, hanem behozhatatlan 24 pontos előnyt halmozott fel riválisával szemben, amelyet másnap további hat egységgel gyarapított. Ezzel Kvijat a szezon legjobb újonca is lett. Ekkora különbség még sosem volt a pontverseny első két helyezettje között. Az MW Arden sorozatban második egyéni bajnoki címét szerezte meg Kvijat révén. A bajnoki harmadik helyet Regalia csapattársa, az ebben az évben a GP2-ben is debütáló, amerikai Conor Daly szerezte meg. Ezáltal folytatódott a széria azon hagyománya, miszerint minden eddig év végi dobogós helyet más nemzet versenyzője szerzett meg. A csapatok között a francia ART Grand Prix sorozatban negyedik bajnoki címét szerezte meg a konstruktőrök között, bár ebből kettőt Lotus ART, illetve Lotus GP néven.

37946322_2277891138904820_3499392997475221504_n.jpg

A 2014-es GP3-szezon a sorozat történetének ötödik bajnoksága volt. A címvédő az orosz Danyiil Kvjat volt, aki ebben az évben debütált a F1-ben a Scuderia Toro Rosso csapat autójában. A csapatok között a francia ART volt a bajnoki titulus őrzője. A bajnoki címet a Red Bull pártfogoltja, Alex Lynn szerezte meg első brit pilótaként. A csapatok közül a Carlin lett a bajnok

A 2015-ös GP3-szezon a sorozat történetének hatodik bajnoksága volt. A címvédő a brit Alex Lynn volt, aki ebben az évben debütált a GP2-ben, illetve a Formula–1-es Williams csapat egyik tesztpilótája volt. A csapatok között a szintén brit Carlin volt a bajnoki titulus őrzője.

A szezon során rendkívül szoros küzdelmet folytatott a bajnoki címért az újonc francia Esteban Ocon, és a korábban már négy futamon rajthoz álló Luca Ghiotto. A bajnokságot rövidebb szakaszokat leszámítva szinte végig az olasz pilóta vezette, köszönhetően öt futamgyőzelmének, és öt pole-pozíciójával, amivel a tavalyi eredményeivel együtt beérte a korábbi pole rekorder, 2012-es bajnok Mitch Evanst. Ocon bár megnyerte karrierje első futamát a szériában, de ezt követően nem aratott újabb futamgyőzelmeket. Viszont a szezonban a győzelmén kívül tizenhárom dobogós helyet szerzett, ezek közül tizenegy egymást követte, ami szintén rekord a sorozat történetében. Az utolsó, abu-dzabi futamon végül Ocon pole-t szerzett, s mindkét futamon megelőzte a versenyhétvégére hat pontos előnnyel érkező Ghiotto-t, így megszerezte saját maga, és Franciaország első bajnoki címét a GP3-ban.

A csapatbajnoki címet immár ötödik alkalommal az ART Grand Prix szerezte meg, köszönhetően Ocon, és az öt győzelmet jegyző Kirchhöfer teljesítményének.

37918353_2276648329029101_8547470671251243008_n.jpg

A 2016-os GP3-szezon volt a sorozat történetének hetedik szezonja. A címvédő a francia Esteban Ocon, aki erre az évre a DTM-be szerződött, majd idény közben bemutatkozott a Forma-1-ben is. A csapatok közül az ART Grand Prix 2015 után ismét címvédő. A sorozatban ebben az évben debütált India (Mahaveer Raghunathan), Malajzia (Akash Nandy) és Szlovákia (Richard Gonda).

A 2017-es GP3-szezon volt a sorozat történetének nyolcadik szezonja. A címvédő a monacói Charles Leclerc, aki erre az évre a FIA Formula–2 bajnokság-ba szerződött. A csapatok közül az ART Grand Prix a címvédő.

20597265_1793201160707156_6887098473941937969_n.jpg

A 2018-as GP3-szezon a széria kilencedik, egyben utolsó szezonja volt a GP3 szériának. 2019-től a széria egybeolvadt a Formula–3 Európa-bajnoksággal és FIA Formula–3 bajnokság néven folytatódott a bajnokság. A GP3-as sorozat utolsó bajnoka a francia Anthoine Hubert lett, megelőzve két csapattársát az orosz Nyikita Mazepint és a brit Callum Ilottot. A konstruktőri trófea nyertese az ART Grand Prix lett, immáron nyolcadik alkalommal.

38011685_2280520161975251_1480353606342279168_n.jpg

Nem állunk meg, a piros lámpák már kigyulladtak, hamarosan elrajtol a 2019-es szezon az új autókkal versenyzőkkel csapatokkal. De azt majd egy másik cikkben. Katt

forrás: wikipedia