Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

FIA Formula 3 Budapest

2019.08.07

Mint ahogy arról már korábban beszámoltam, a Hungaroring előtt így álltunk. Shwartzman vezetett Daruvala és Vips előtt. Na de lássuk mi történt augusztus első hétvégéjén.

lungaard.jpg

A Dán Christian Lungaard ébredt fel a leghamarabb, és érzett rá legjobban a budapesti aszfalt csíkra a pénteki borús reggelen. Az ART Grand Prix versenyzőjét a Tridentes Piquet és a HWA RACELAB-ot vezető Hughes követte. De nézzük mi történt a 45 perces edzés alatt. Az első mért kört a Jenzer Motorsport "új" versenyzője teljesítette Giorgio Carrara. Aki a második versenyhétvégéjén vesz részt ebben a sorozatban (Az első indulása Ausztriában volt szerk.). De nem sokáig kellett várni ugyanis megérkezett a PREMA vonat és átvették a vezetést Shwartzman Armstrong Daruvala sorrendben. A PREMA triót Pulcini törte meg, aki bejött harmadiknak. 11 perccel a vége előtt friss közepes gumikat felrakva, Hyman és Hughes vette át az első 2 helyet. Nem kellett sokat várni, ugyanis a prema trió is fel rakta a friss gumikat és vissza állt az 1-2-3 sorrendbe. Aztán gyakorlatilag az egész mezőny felrakta a friss gumikat és jöhettek az egykörös próbálkozások. Végül Lungaard végezte el legjobban a munkáját, ugyanis ő érte el a leggyorsabb időt a szabadedzésen, őt követte Piquet és Hughes. Negyedik helyen Fewtrell végzett. A legjobb premás végül a ötödik lett Shwartzmanal, őt követte a csapattársa Armstrong. 7. Pulcini lett, a nyolcadik pedig Vips. A legjobb tízbe még befért Peroni és Kari. A harmadik PREMAs autó Daruvala végül csak 12. lett. Ami jelenleg nem nagy tragédia de, szemmel látható volt a lemaradás már most a másik két csapattárssal szemben, úgy hogy Daruvala volt Shwartzman legnagyobb kihívója a hétvége előtt.

practice.jpg

Az időmérőt a megszokottól eltérően nem péntek délután, hanem szombat reggel tartották, Így megvolt az esélye annak, hogy Daruvalánál kiküszöbölik a péntek délelőtti rossz formát. Péntek este szombat hajnalban viszont eső áztatta a mogyoródi aszfalt csíkot, így szombat reggelre kissé nedves pálya, de száraz idő fogadta a mezőnyt. Az első gyorskört Armstrong tette meg, aki nem óvatoskodott hiszen elsőre 1:33 alatti idővel nyitott. Emlékeztetőül, a pénteki szabadedzést Lungaard 1:32.771-el nyerte meg. Tehát Armstrong vezetett az első próbálkozások után mögötte Shwartzman jött majd az Észt Vips. Vips második köre erősebb lehetett volna, hiszen az első körrel csak egy tizeddel maradt el Armstrong mögött, de a 10-es kanyarban szélesre futott így el kellett vennie, jöhetett ki a boxba, csak úgy mint az egész mezőny, készülni az időmérő edzés második felére az utolsó hajrájára. Jöhettek a friss közepes gumik, és ilyenkor egy pár percre el csendesedik a pálya, amolyan vihar előtti csend. A második próbálkozás elején Piquet állt az élre Vips előtt. Azonban nemsokáig örülhettek, hiszen jött Lungaard a pénteki szabadedzés győztes és egy 1:31.761 több mint egy tizedet adva a második helyre feljövő Vipsnek. Azt ART csapat örömét még Fewtrell tetette teljessé aki a harmadik helyen végzett. A legjobb premás megintcsak Shwartzman lett a negyedik helyével. Ötödik a Tridentet vezető Kari lett, és a még pár perccel ez előtt az élen álló Piquet végül csak 6. lett. Hughes Beckmann 7-8. helyen végzett legjobb tízbe még Tsunoda és Drugovich fért be. Második legjobb premás versenyző csak 13. lett Armstrong érte ezt el, míg Shwartzman legnyagobb kihívója Daruvala csak a 17. helyen végzett szombat reggel. Így minden esélye adott volt a negyedik helyen álló orosz pilótának, hogy még jobban ellépjen tőle a bajnokságban és ezzel gyakorlatilag nagyon esélyesé vált a bajnoki címe. De a motorsportban csak akkor tekinthetünk valamit szinte biztosnak, ha a kockás zászlóval leintik. Így tehát izgalmas futam elé nézhettünk szombat délután, hogy vajon Daruvala mire lesz majd képes mennyit tud előre jönni az FIA F3 egésznaptárát nézve a legrövidebb pályán a szezonban.

quali.jpg

Szombat délután, 16:40-kor meg is kezdődött az első futam, kissé szeles és elégé borongós időben, jó esély mutatkozott az esőre is, de egyenlőre száraz volt minden.

race1.jpg

A rajtot Lungaard nagyon jól kapta el, Vips kerekei kicsit kipörögtek, így Fewtrell megelőzte őt, és ART Gran Prix 1-2ben fordultak az első kanyarban. Vipset végül Kari is megelőzte aki így feljött a harmadik helyre. Shwartzman nagyon elrontotta a rajtot és az első kört, így 4 pozicíót bukva visszaesett a 8. helyre. Az első három szépen meglépett a verseny elsőfelében a dráma viszont hátrébb történt, Hyman és Lawson kicsit össze értek aminek következtében Lawson megforgott, de a 4. helyen haladó Piquetnek nem volt szerencséje ugyanis fék problémák miatt ki kellett jönnie a boxba és feladni kényszerült a versenyt. Mindeközben Lungaard már 3 másodperces előnyt autózott ki Fewtrell-el szemben míg Kari nagy csatában volt Vips-el és Hughes-el. De Shwartzman is szépen kapaszkodott vissza a pocsék rajtja után és ekkor már a 6. helyen haladt. Aztán végül Karinak nem sikerült beosztania a gumikat így a verseny utolsó harmadára már nagyon szenvedett, oly annyira, hogy Vips megpróbálta megelőzni, de az első próbálkozása sikertelen volt, ezt viszont kihasználta Hughes és megelőzte mindkettőjüket. Végül Vips is el tudott mellette menni és Shwartzman is meglőzte a Finn versenyzőt. Aki végül csak a 14. helyen ért célba. A versenyt végül Lungaard nyerte csapattérsa Fewtrell és a HWA-t vezető Hughes előtt. Vips 4. lett Shwartzman az 5. Drugovich 6. Pulcini 7. Míg a premát vezető Armstrong a 8. helyre jött fel ami azt jelentette számára, hogy a vasárnapi második futamot ő kezdheti meg az első helyről. A legjobb tízbe még, a Japán Tsunoda és az Amerikai Sargeant jött be. Daruvala végül nem szerezett pontot csak 11. lett így Shwartzman 10 ponttal növelte az előnyét Daruvalával szemben így tehát az állás Shwartzman 124-102 Daruvala volt. 

lungaardp1.jpgpodium-r1.jpg

A második futam rajtja is simán lezajlott, Viszont az egyes és kettes kanyarban nagy csata volt az első helyért, Hiszen Pulcini meg próbálta megelőzni Armstrongot aki egy elég kemény videkezésnek köszönhetően a hármas kanyar bejáratán már vissza is verte a támadást és megőrizte a vezetést. Mögöttük nem változott a sorrend mindenki úgy jött el, ahogy a rajtrácsra felállt, változatlan sorrendben. Drugovich feljött a 3. helyre, mögötte Shwartzman már 4.-ként közlekedett a pályán és hatalmas csatába keveredett a brazillal. Körökön át tartó csatának végül ütközés lett a vége, történt ugyanis, hogy a kettes kanyarban külső ívre keveredett Shzwartman majd a hármas felé menet már belső ív lett volna az övé, de a brazil versenyző nem figyelt kicsit túl terelte már mint szabadott volna az orosz pilóta első szárnya hozzá ért Drugovich jobb hátsójához aki ezután szinte rögtön defektet kapott, így Shwartzman már a 3. helyen haladt, de megsérült az első szárnya. Drugovich a kör végén kijött a boxba és feladni kényszerült a versenyt. Shwartzman tovább ment és a harmadik helyen haladt ekkor. A versenyfelügyelők vizsgálni kezdték az ügyet, de hamar döntésre jutottak, nincs büntetés verseny balesetnek minősítették az esetet. Armstrong és Pulcini eközben az első két helyen szépen megléptek a harmadik helyen tanyázó orosztól, és szinte borítékolható volt, az hogyha nem hibáznak akkor az első kettő hely nem lesz veszélyben a továbbiakban. Shwartzman a félig lógó elsőszárnnyal annyi leszorító erőt veszített a középső kanyargós szektorban, hogy szinte az első tíz meg érkezett a nyakára, Vips Hughes Lungaard Tsunoda és Daruvala sorrendben aki ekkor már a 11. helyről indulva a 8. helyen haladt. végül két körrel a vége előtt Vips megpróbálta megelőzni Shwartzmant, de mind ketten szélesre futottak az egyes kanyarban így Hughes a belső íven lesipuskásként megtudta előzni mindkettőjüket és feljött a harmadik helyre. Az orosz pilóta lendületet veszített és azon a körön belül szinte mindenki elment mellette így a kör végén ki is jött a boxba. A bajnokságban vezető pilóta a boxban, pont nélkül zárja a második futamot míg Daruvala a hetedik helyen haladt és ekkor volt még hátra másfél kör, jó kérdés volt, hogy vajon tud-e előre lépkedni még pár pozíciót az indiai versenyző. De a kérdés hamar eldőlt, nem tudott. 

r2-winner.jpgA versenyt végül az új-zélandi pilóta Armstrong nyerte meg, ez volt az első sikere az FIA F3-as sikere a szezonban. második az olasz Leonardo Pulcini lett, harmadik helyen pedig a nagyszerű hétvégét záró Brit Jake Hughes aki a szombati első futamon is harmadik lett.

Negyedik helyen az első futamot is ebben a pozícióban záró Vips lett. ötödik helyen a szintén remek hétvégét futó Dán Lungaard, hatodik a Japán Tsunoda lett. Hetedik helyen Daruvala végzett aki így 2 pontot faragott a 22 pontos hátrányából. Az utolsó pontot érő 8. helyen az amerikai Sargeant végzett.

r2-podium.jpg

Összességében tehát egy nagyszerű Formula 3-as futamot láthattunk a ringen. A PREMA továbbra is dominál még a bajnokságban és nagyon jó esély van a csapatbajnoki cím megszerzésére, de ezen a hétvégén talán mintha most megtört volna valami. Ugyanis eltűnt az a nagy dominancia mint ami a hétvégét megelőzően volt. 

A bajnokság a következőképpen alakult a hétvége után.

Pos Driver Points Pos Team Points
1 Shwartzman 124 1 PREMA Racing 326
2 Vips 112 2 Hitech Grand Prix 165
3 Daruvala 104 3 ART Grand Prix 147
4 Armstrong 98      
5 Lungaard 73      

Tehát amit le lehet szűrni a hétvégéből egészpontosan. Shwartzman még mindig jó formában van és még az első bár még egy ilyen hétvége nemfér neki bele ahol ennyit hibát halmoz össze. Vips a Hitech Grand Prix versenyzője, nagyon jó hétvégét zárt a magyar pályán, ugyanis a kettő darab negyedik helye amit szerzett egészen a 2. helyig repítette előre a tabellán, és csak 12 pont a hátránya a bajnokságban. Daruvala vegyes érzésekkel térhet haza, mentőővnek ott lehet az, hogy egy pocsékul sikerült időmérő után igaz csak csekély kettő pontocskát de mentett, és bár összeségében Shwartzman növelte az előnyét végül még ő is támadó pozícióban maradt. Arsmtrong győzelmének köszönhetően megerősítette a negyedik helyét, míg Lungaard is így tett az ötödik helyen. Folytatás egy hónap múlva a lengedás spai pályán.

Spa Francorchamps, Belgium Aug 30- Szept 1. 

Date Session  Time
Aug 30 Practice 09:35 - 10:20
Aug 30 Qualifiying 17:50 - 18:20
Aug 31 Race 1 (17 laps or 45min) 10:35 - 11:20
Sept 1 Race 2 (17 laps or 45min) 9:45 - 10:30

 

 

A mappában található képek előnézete FIA F3 2019